Atributii secretar
PRINCIPALELE ATRIBUTII ALE SECRETARULUI PE BAZA O.U.G NR.57/2019
Art.138: Desfăşurarea şedinţelor consiliului local
(1)Şedinţele consiliului local sunt publice.
(2)Caracterul public al şedinţelor consiliului local este dat de:
a)accesul celor interesaţi, în condiţiile legii, la procesele - verbale ale şedinţelor
consiliului local;
b)accesul celor interesaţi, în condiţiile legii, la proiectele de hotărâri, la
hotărârile consiliului local, precum şi la instrumentele de prezentare şi de
motivare a acestora;
c)posibilitatea cetăţenilor cu domiciliul sau reşedinţa în unitatea/subunitatea
administrativ-teritorială respectivă de a asista la şedinţele consiliului local şi/sau
de a le urmări pe internet, în condiţiile regulamentului de organizare şi
funcţionare a consiliului local.
(3)Lucrările şedinţelor se desfăşoară în limba română. În consiliile locale în care
consilierii locali aparţinând unei minorităţi naţionale reprezintă cel puţin 20% din
numărul total, la şedinţele consiliului local se poate folosi şi limba minorităţii
naţionale respective. În aceste cazuri se asigură, prin grija primarului,
traducerea în limba română. În toate cazurile, documentele şedinţelor de consiliu
local se întocmesc şi se aduc la cunoştinţă publică în limba română.
(4)La lucrările consiliului local pot asista şi lua cuvântul, fără drept de vot,
prefectul, preşedintele consiliului judeţean sau reprezentanţii acestora, deputaţii
şi senatorii, miniştrii şi ceilalţi membri ai Guvernului, secretarii şi subsecretarii
de stat, conducătorii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale
celorlalte organe centrale, conducătorii compartimentelor de resort şi
conducătorii organismelor prestatoare de servicii publice sau de utilitate publică
din unităţile administrativ-teritoriale, în problemele ce privesc domeniile lor de
responsabilitate, precum şi alte persoane interesate, în condiţiile prevăzute în
regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului local.
(5)Dezbaterea proiectului de hotărâre sau a problemelor se face, de regulă, în
ordinea în care acestea sunt înscrise pe ordinea de zi aprobată în conformitate
cu prevederile prezentului cod şi ale regulamentului de organizare şi funcţionare
a consiliului local.
(6)Preşedintele de şedinţă este obligat să asigure luarea cuvântului de către
iniţiator pentru susţinerea proiectului de hotărâre ori de câte ori acesta o solicită,
precum şi de către delegatul sătesc, după caz.
(7)Consilierii locali participă la dezbateri în ordinea înscrierii la cuvânt. Consilierii
locali sunt obligaţi ca în cuvântul lor să se refere exclusiv la problema care
formează obiectul dezbaterii.
(8)Preşedintele de şedinţă are dreptul să limiteze durata luărilor de cuvânt, în
funcţie de obiectul dezbaterii. În acest scop el poate propune consiliului local
spre aprobare timpul alocat fiecărui vorbitor, precum şi timpul total de dezbatere
a proiectului.
(9)Preşedintele de şedinţă permite oricând unui consilier local să răspundă într-o
problemă de ordin personal, în probleme prevăzute de regulamentul de
organizare şi funcţionare a consiliului sau atunci când a fost nominalizat de un
alt vorbitor.
(10)Preşedintele de şedinţă sau reprezentantul oricărui grup de consilieri locali
poate propune încheierea dezbaterii unei probleme puse în discuţia consiliului
local. Propunerea de încheiere a dezbaterii se supune votului, iar discuţiile se
sistează dacă propunerea este adoptată cu majoritate simplă.
(11)Este interzisă adresarea de insulte sau calomnii de către consilierii locali
prezenţi la şedinţă, precum şi dialogul dintre vorbitori şi persoanele aflate în
sală.
(12)Asupra proiectelor de hotărâri au loc dezbateri generale şi pe articole,
consilierii locali, precum şi ceilalţi iniţiatori prezenţi la şedinţă putând formula
amendamente de fond sau de formă. Amendamentele se supun votului
consiliului local în ordinea în care au fost formulate.
(13)Sinteza dezbaterilor din şedinţele consiliului local, precum şi modul în care
şi-a exercitat votul fiecare consilier local în parte se consemnează într-un
proces-verbal, semnat de preşedintele de şedinţă şi de secretarul general al
unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.
(14)Preşedintele de şedinţă, împreună cu secretarul general al
unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale îşi asumă, prin semnătură,
responsabilitatea veridicităţii celor consemnate.
(15)La începutul fiecărei şedinţe, secretarul general al unităţii/subdiviziunii
administrativ-teritoriale supune spre aprobare procesul-verbal al şedinţei
anterioare. Consilierii locali şi primarul au dreptul ca, în cadrul şedinţei curente a
consiliului local, să conteste conţinutul procesului-verbal şi să ceară menţionarea
exactă a opiniilor exprimate în şedinţa anterioară.
(16)Procesul-verbal semnat de preşedintele de şedinţă şi de către secretarul
general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, precum şi documentele
care au fost dezbătute în şedinţa anterioară se depun într-un dosar special al
şedinţei respective, care se numerotează şi se sigilează de preşedintele de
şedinţă şi de secretarul general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale,
după aprobarea procesului-verbal sau de către persoana cu atribuţii în acest
sens, desemnată în condiţiile legii.
(17)În termen de 3 zile de la data aprobării procesului-verbal al şedinţei,
secretarul general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale afişează la
sediul primăriei şi publică pe pagina de internet a unităţii/subdiviziunii
administrativ-teritoriale o copie a procesului-verbal al şedinţei.
Art. 139: Adoptarea hotărârilor consiliului local
(1)În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, consiliul local adoptă hotărâri, cu
majoritate absolută sau simplă, după caz.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), hotărârile privind dobândirea sau
înstrăinarea dreptului de proprietate în cazul bunurilor imobile se adoptă de
consiliul local cu majoritatea calificată definită la art. 5 lit. dd), de două treimi
din numărul consilierilor locali în funcţie.
(3)Se adoptă cu majoritatea absolută prevăzută la art. 5 lit. cc) a consilierilor
locali în funcţie următoarele hotărâri ale consiliului local:
a)hotărârile privind bugetul local;
b)hotărârile privind contractarea de împrumuturi, în condiţiile legii;
c)hotărârile prin care se stabilesc impozite şi taxe locale;
d)hotărârile privind participarea la programe de dezvoltare judeţeană, regională,
zonală sau de cooperare transfrontalieră;
e)hotărârile privind organizarea şi dezvoltarea urbanistică a localităţilor şi
amenajarea teritoriului;
f)hotărârile privind asocierea sau cooperarea cu alte autorităţi publice, cu
persoane juridice române sau străine;
g)hotărârile privind administrarea patrimoniului;
h)hotărârile privind exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 92;
i)alte hotărâri necesare bunei funcţionări a consiliului local, stabilite prin legi
speciale sau regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului local.
(4)Votul consilierilor locali este individual şi poate fi deschis sau secret.
(5)Votul deschis se exprimă prin oricare din următoarele modalităţi:
a)prin ridicarea mâinii;
b)prin apel nominal, efectuat de preşedintele de şedinţă;
c)electronic.
(6)Consiliul local poate stabili ca unele hotărâri să fie luate prin vot secret.
Hotărârile cu caracter individual cu privire la persoane sunt luate întotdeauna
prin vot secret, cu excepţiile prevăzute de lege.
(7)Pentru exercitarea votului secret se folosesc buletine de vot.
(8)Redactarea buletinelor de vot trebuie să fie fără echivoc. Pentru exprimarea
opţiunii se folosesc, de regulă, cuvintele da sau nu.
(9)Buletinele de vot se introduc într-o urnă. La numărarea voturilor nu se iau în
calcul buletinele de vot pe care nu a fost exprimată opţiunea consilierului local
sau au fost folosite ambele cuvinte prevăzute la alin. (8).
(10)Abţinerile se numără la voturile împotrivă.
(11)Dacă pe parcursul desfăşurării şedinţei nu este întrunită majoritatea legală
necesară pentru adoptarea proiectului de hotărâre, preşedintele de şedinţă
amână votarea până la întrunirea acesteia.
(12)Dacă în urma dezbaterilor din şedinţa consiliului local se impun modificări
de fond în conţinutul proiectului de hotărâre, la propunerea primarului, a
secretarului sau a consilierilor locali şi cu acordul majorităţii consilierilor locali
prezenţi, preşedintele de şedinţă retransmite proiectul de hotărâre, în vederea
reexaminării de către iniţiator şi de către compartimentele de specialitate.
(13)Proiectele de hotărâri respinse de consiliul local nu pot fi readuse în
dezbaterea acestuia în cursul aceleiaşi şedinţe.
Art. 140: Semnarea şi contrasemnarea hotărârilor consiliului local
(1)După desfăşurarea şedinţei, hotărârile consiliului local se semnează de către
preşedintele de şedinţă şi se contrasemnează, pentru legalitate, de către
secretarul general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.
(2)În cazul în care preşedintele de şedinţă refuză, în scris, să semneze,
hotărârea consiliului local se semnează de cel puţin 2 consilieri locali dintre cei
care au participat la şedinţă. Modalitatea de desemnare a acestor consilieri se
stabileşte prin regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului local.
(3)Secretarul general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale nu
contrasemnează hotărârea în cazul în care consideră că aceasta este ilegală. În
acest caz, în următoarea şedinţă a consiliului local, depune în scris şi expune în
faţa acestuia opinia sa motivată, care se consemnează în procesul-verbal al
şedinţei.
Art. 197: Comunicarea şi aducerea la cunoştinţă a actelor administrative
(1)Secretarul general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale comunică
actele administrative prevăzute la art. 196 alin. (1) prefectului în cel mult 10 zile
lucrătoare de la data adoptării, respectiv emiterii.
(2)Hotărârile consiliului local se comunică primarului.
(3)Comunicarea, însoţită de eventualele obiecţii motivate cu privire la legalitate,
se face în scris de către secretarul general al unităţii/subdiviziunii administrativteritoriale şi se înregistrează într-un registru special destinat acestui scop.
(4)Hotărârile şi dispoziţiile se aduc la cunoştinţa publică şi se comunică, în
condiţiile legii, prin grija secretarului general al unităţii/subdiviziunii
administrativ-teritoriale.
(5)Hotărârile şi dispoziţiile, documentele şi informaţiile financiare, precum şi alte
documente prevăzute de lege se publică, pentru informare, în format electronic
şi în monitorul oficial local care se organizează potrivit procedurii prevăzute în
anexa nr. 1.
Art. 243: Atribuţiile secretarului general al unităţii/subdiviziunii
administrativ-teritoriale
(1)Secretarul general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale
îndeplineşte, în condiţiile legii, următoarele atribuţii:
a)avizează proiectele de hotărâri şi contrasemnează pentru legalitate dispoziţiile
primarului, respectiv ale preşedintelui consiliului judeţean, hotărârile consiliului
local, respectiv ale consiliului judeţean, după caz;
b)participă la şedinţele consiliului local, respectiv ale consiliului judeţean;
c)asigură gestionarea procedurilor administrative privind relaţia dintre consiliul
local şi primar, respectiv consiliul judeţean şi preşedintele acestuia, precum şi
între aceştia şi prefect;
d)coordonează organizarea arhivei şi evidenţa statistică a hotărârilor consiliului
local şi a dispoziţiilor primarului, respectiv a hotărârilor consiliului judeţean şi a
dispoziţiilor preşedintelui consiliului judeţean;
e)asigură transparenţa şi comunicarea către autorităţile, instituţiile publice şi
persoanele interesate a actelor prevăzute la lit. a);
f)asigură procedurile de convocare a consiliului local, respectiv a consiliului
judeţean, şi efectuarea lucrărilor de secretariat, comunicarea ordinii de zi,
întocmirea procesului-verbal al şedinţelor consiliului local, respectiv ale
consiliului judeţean, şi redactarea hotărârilor consiliului local, respectiv ale
consiliului judeţean;
g)asigură pregătirea lucrărilor supuse dezbaterii consiliului local, respectiv a
consiliului judeţean, şi comisiilor de specialitate ale acestuia;
h)poate atesta, prin derogare de la prevederile Ordonanţei Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare, actul
constitutiv şi statutul asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară din care face
parte unitatea administrativ-teritorială în cadrul căreia funcţionează;
i)poate propune primarului, respectiv preşedintelui consiliului judeţean înscrierea
unor probleme în proiectul ordinii de zi a şedinţelor ordinare ale consiliului local,
respectiv ale consiliului judeţean;
j)efectuează apelul nominal şi ţine evidenţa participării la şedinţele consiliului
local, respectiv ale consiliului judeţean a consilierilor locali, respectiv a
consilierilor judeţeni;
k)numără voturile şi consemnează rezultatul votării, pe care îl prezintă
preşedintelui de şedinţă, respectiv preşedintelui consiliului judeţean sau, după
caz, înlocuitorului de drept al acestuia;
l)informează preşedintele de şedinţă, respectiv preşedintele consiliului judeţean
sau, după caz, înlocuitorul de drept al acestuia, cu privire la cvorumul şi la
majoritatea necesare pentru adoptarea fiecărei hotărâri a consiliului local,
respectiv a consiliului judeţean;
m)asigură întocmirea dosarelor de şedinţă, legarea, numerotarea paginilor,
semnarea şi ştampilarea acestora;
n)urmăreşte ca la deliberarea şi adoptarea unor hotărâri ale consiliului local,
respectiv ale consiliului judeţean să nu ia parte consilierii locali sau consilierii
judeţeni care se încadrează în dispoziţiile art. 228 alin. (2); informează
preşedintele de şedinţă, sau, după caz, înlocuitorul de drept al acestuia cu privire
la asemenea situaţii şi face cunoscute sancţiunile prevăzute de lege în asemenea
cazuri;
o)certifică conformitatea copiei cu actele originale din arhiva
unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale;
p)alte atribuţii prevăzute de lege sau însărcinări date prin acte administrative de
consiliul local, de primar, de consiliul judeţean sau de preşedintele consiliului
judeţean, după caz.
(2)Prin derogare de la prevederile art. 21 alin. (2) din Legea nr. 273/2006
privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, în
situaţiile prevăzute la art. 147 alin. (1) şi (2) sau, după caz, la art. 186 alin. (1)
şi (2), secretarul general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale
îndeplineşte funcţia de ordonator principal de credite pentru activităţile curente.
(3)Secretarul general al comunei, al oraşului, al municipiului, respectiv al
subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiului comunică o sesizare pentru
deschiderea procedurii succesorale camerei notarilor publici, precum şi oficiului
de cadastru şi publicitate imobiliară, în a cărei circumscripţie teritorială defunctul
a avut ultimul domiciliu:
a)în termen de 30 de zile de la data decesului unei persoane, în situaţia în care
decesul a survenit în localitatea de domiciliu;
b)la data luării la cunoştinţă, în situaţia în care decesul a survenit pe raza altei
unităţi administrativ-teritoriale;
c)la data primirii sesizării de la oficiul teritorial, în a cărei rază de competenţă
teritorială se află imobilele defuncţilor înscrişi în cărţi funciare înfiinţate ca
urmare a finalizării înregistrării sistematice.
(4)Sesizarea prevăzută la alin. (3) cuprinde:
a)numele, prenumele şi codul numeric personal ale defunctului;
b)data decesului, în format zi, lună, an;
c)data naşterii, în format zi, lună, an;
d)ultimul domiciliu al defunctului;
e)bunurile mobile sau imobile ale defunctului înregistrate în evidenţele fiscale
sau, după caz, în registrul agricol;
f)date despre eventualii succesibili, în format nume, prenume şi adresa la care
se face citarea.
(5)Atribuţia prevăzută la alin. (3) poate fi delegată către una sau mai multe
persoane care exercită atribuţii delegate de ofiţer de stare civilă, prin dispoziţia
primarului la propunerea secretarului general al unităţii/subdiviziunii
administrativ-teritoriale.
(6)Primarul urmăreşte îndeplinirea acestei atribuţii de către secretarul general al
comunei, al oraşului, al municipiului, respectiv al subdiviziunii administrativteritoriale a municipiului sau, după caz, de către ofiţerul de stare civilă delegat,
în condiţiile alin. (5).
(7)Neîndeplinirea atribuţiei prevăzute la alin. (3) atrage sancţionarea
disciplinară şi contravenţională a persoanei responsabile.
(8)Secretarii generali ai comunelor şi cei ai oraşelor unde nu funcţionează
birouri ale notarilor publici îndeplinesc, la cererea părţilor, următoarele acte
notariale:
a)legalizarea semnăturilor de pe înscrisurile prezentate de părţi, în vederea
acordării de către autorităţile administraţiei publice locale de la nivelul comunelor
şi oraşelor a beneficiilor de asistenţă socială şi/sau serviciilor sociale;
b)legalizarea copiilor de pe înscrisurile prezentate de părţi, cu excepţia
înscrisurilor sub semnătură privată.